onsdag 15. august 2012

Kaker i lange baner

Om ikke mange dager blir jeg 40 år (grøss og gru).
Godt det bare er et tall..

Jeg hadde "Åpent Hus" i helgen, med masse gjester, for å feire dette.
Det var utrolig hyggelig.
Jeg ble rørt til tårer gang på gang.
"My soulmate", Elisabeth og familien kom helt fra Kristiansand,
for å feire meg, og det satte jeg enormt stor pris på!
Det er langt å kjøre for kun noen få timer.

Familie, venner, studievenninner, scrappevenninner
tok turen innom...

Har fått samlet inn noen bilder av kakebordet,
som jeg tenkte jeg skulle vise dere.


Disse morsomme tallene, som man kan sette lys i er kjøpt på Flust.
De lilla blomstene i bakgrunnen er kjøpt hos Nille.


"Man tager det man haver"
Bordene ha jeg lånt, og forhøyningen midt på bordet er høytallere.
Dukene har jeg lånt av mamman min, de er forøvrig kjøpt på Stoff & Stil.



Jeg bakte intenst i 3 dager.
Marsipanen jeg skulle bruke, farget og formet jeg i god tid før.



Forsøkt å ta bilde av bordet fra alle sidene.


På enden av forhøyningen her har jeg en liten vase med
Opera Mints.  Jeg vet ikke hva de heter, de i den andre vasen.


Kjøpte litt forskjellig rosa godis
å pynte med da vi var i Sverige i sommer.
Synes ikke så godt på bildet, men de er formet som hjerter,
de rosa greiene som ligger strødd rundt omkring på bordet.


Ved siden av Gulrotmuffinsene, har jeg et fat med Brownies.
Jeg legger After Eight oppi,
når jeg har hellt røren over i formen jeg skal steke den i, og trykker de litt ned,
så røren legger seg pent over sjokoladene.
Smaker himmelsk!



Jeg hadde laget små "navnlapper" til alle kakene,
slik at gjestene kunne lese hva slags kaker de spiste.
Brukte rosa Bazzill og en Spellbinders.


Det hvite Cupcake fatet her, har jeg vist fram før.
Mellom blomstene og Cupcake fatet,
har jeg en rosa bøtte med kjærligheter.
Jeg har isopor oppi bøtta som jeg har stukket kjærlighetene nedi, slik at de sitter litt fast.
Kjærlighetene har jeg kjøpt i Sverige.
Den rosa bøtta er også kjøpt der (jeg angrer på at jeg ikke kjøpte flere, den er jo så søt)


Mye som må lånes når man skal ha et så stort selskap.
Kaffekanner, kaffetrakter, kakespader og teskjeer.


Margrethe lagde Kokosbollekake for meg, tusen takk!
Er du glad i kokosboller, kan jeg anbefale denne.
Smaker også veldig godt.


Her har jeg et fat jorbær trukket med sjokoladetrekk (melkesjokolade),
nam,nam.


Mamman min lagde Islansk kake, tusen takk!
Den smaker også nydelig.


Cake Pops er en favoritt. Tar tid å lage, men det er ikke vanskelig.
Bøttene er kjøpt hos Nille, og de er fyllt med sukker.
Sugerørene Cace Popsene er festet på er kjøpt hos Hobbyhimmelen.


Første gang jeg lagde marsipanrosett,
og jeg ble meget fornøyd med resultatet.
Trinn for trinn for hvordan jeg skulle gjøre det, fant jeg her:
Tusen takk, Mirjam, som hjalp meg å finne linken.



Oppskrift på "Devil`s Food Cake" finner du i Manuela`s kakebok.
Den tok også lang tid å lage, mange forskjellige prosesser.


Bakerst i bildet her er det rosa og lilla Franske Makroner.
Videre er det Ostekake med bringerbær, som er en av mine favoritter.


Bakerst i bildet her, har jeg et cupcake stativ med Gulrotmuffins.
Disse er pyntet med små søte marsipanblomster.
Kaken som er fremst i bildet, heter Drømmekake.
Den også er veldig god.
Dette var første gang jeg prøvde med blåbær og blåbærgele.
Ellers har jeg bakt den med jorbær og jorbærgele, eller kirsebær og kirsebærgele.
Den har ett lag med (jeg kaller det) mandelbunn,
og ett lag med krem, som er tilsatt gelantin.
Og tilslutt bær og gele.


Her har jeg 3 vaser,
kjøpt på IKEA,
fyllt med rosa og hvite puter, og en vase med hjerter.
Kaken som er helt i front her, er Oreokake.
Kjempegod, og kjempe mektig.
Trenger ikke stekeovn for å lage den kaken her.
Til venstre i bilde, har jeg små, søte krukker, fyllt
med gele og vaniljesaus.
Krukkene er kjøpt hos Søstrene Grene.


Ved siden av ostekaka, står det et fat med Baylies muffins.
Disse er knall gode.
Bytt bare væsken i deigen ut med Baylies..

2 kommentarer:

Gro Tollaksen sa...

Nydeligt :)

Unknown sa...

Du er ALTFOR flink!!! :) Sykt kakebord :)